BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, September 26, 2008

Salam Aidil Fitri


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Wednesday, September 24, 2008

Ustaz Ellias bakal YDP Maipp ?

PULAU PINANG, 24 Sept (Hrkh) - Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Mohamad Fairus Khairudin kesal Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi masuk campur dalam urusan pentadbiran Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp) sehingga menyebabkan perlantikan Yang Dipertua Maipp tertangguh lagi.



Beliau yang memegang porfolio Hal Ehwal Agama, Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Penerangan dan Perhubungan Masyarakat turut kecewa dengan sikap yang ditunjukkan oleh seorang Perdana Menteri kerana tidak faham bahawa bidang kuasa perlantikan YDP Maipp adalah hak Kerajaan Negeri.

"Apa yang berlaku baru-baru ini amat memalukan kerana jawatan YDP Maipp akan mengalami peralihan kuasa yang baru dan buat pertama kali dalam sejarah pemerintah Pulau Pinang apabila tiga orang Lembaga Pengarah Maipp dilantik daripada kalangan Umno.

"Tak apa semata-mata kerana nak jalankan perkara yang tertangguh selama ini serta nak melincinkan urusan berkaitan agama Islam di negeri ini," tegasnya.

Selama beberapa bulan lalu perbincangan telah diatur membabitkan pihak kerajaan dan Umno yang diketuai oleh YDP Maipp sekarang, Shabudin Yahya.

Apa yang mereka minta semua Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat persetujui termasuk melantik orang bukan politik menerajui Maipp iaitu Pensyarah Univesiti Sains Malaysia (USM) Pulau Pinang, Ustaz Alias Zakaria.

"Kita sudah menandatangi sepakatan bersama demi memastikan perjalanan Maipp dapat difungsikan dengan baik dan sempurna bukan seperti sekarang bermasalah apabila Shabudin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Permatang Berangan enggan berundur atas alasan perlantikanya dibuat oleh Yang Di-Pertuan Agong, " ujarnya.

Sepatutnya, Abdullah menerima sahaja apa yang diputuskan bukan bertindak luar batasan tidak menyukai individu terbabit yang akhirnya mengheret keputusan seolah gantung tanpa tali.

Namun apa pun katanya, dalam pertemuan antara Shabudin, Jabatan Kebajikan Islam Malaysia (JAKIM) dan Kerajaan Negeri selepas Aidil Fitri ini keputusan asal akan diguna pakai.

"Saya tetap dengan keputusan perjanjian bersama iaitu YDP Maipp diberikan kepada Ustaz Alias Zakaria kerana Abdullah tiada hak untuk masuk campur membelakangkan perkenan Yang Di-Pertuan Agong," jelasnya dalam program bantuan Aidil Fitri kepada semua Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan (JKKK) seluruh Parlimen Permatang Pauh di Yayasan Aman, Penanti.

Turut hadir dalam program tersebut ialah Presiden Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Dato' Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Timbalan Ketua KeADILan Bahagian Permatang Pauh, Che Mat Hashim dan Ketua Wanita KeADILan Permatang Pauh, Khatijah Yahya. - HarakahDaily.net

Sunday, September 21, 2008

Majlis Himpunan Aidilfitri Anak Johor

Majlis Himpunan Aidilfitri Anak Johor
5 Oktober 2008 bersamaan 5 Syawal 1429H
TEMPAT :
Institut Tarbiyyah Bakri (INTAR), Jeram
Masjid, Muar
ANJURAN:
BADAN PERHUBUNGAN PAS NEGERI JOHOR

Aturcara Majlis
09.00am - 09.30am Kedatangan Para Jemputan
Persembahan Montaj
09.30am - 10.00am Persembahan Nasyid oleh Sdr Azhan Atan
Juara Akademik Nasyid 2008
10.00am - 10.15am Ucapan Pengarah Program
Sdr Khairul Faizi Ahmad Kamil
Ketua Pemuda PAS Negeri Johor
10.15am - 10.30am Ucapan : YB Salahuddin Ayob
Ketua Pemuda PAS Pusat
10.35am - 10.45am Dato'Dr Hj Mahfodz Mohammad
Pesuruhjaya PAS Negeri Johor
10.45am - 12.30pm Dialog Bersama Pimpinan
Moderator : Dr Mazri Yahya (Presiden Gaphor)
Ahli-ahli Panel:
Dato' Hj Mahfodz Mohammad (PJ PAS Negeri Johor)
YB Dr Mohamad Taslim (ADUN Maharani)
YB Dr Syeikh Ibrahim Salleh (ADUN Sg Abong)
YB Salahuddin Ayob (Ketua DPPP)
12.45pm - 02.00pm Jamuan di hidangkan
02.10pm Bersurai

Friday, September 19, 2008

Menjadi 'Jambu' Kepada Tuhan


Alhamdulillah, malam ini (19 Sept) merupakan malam ke 20 kita berpuasa, dan juga menandakan bermulanya fasa terakhir di dalam bulan Ramadhan ini iaitu fasa pembebasan dari api neraka. Justeru marilah kita bersama-sama merebut peluang ramadhan yang masih berbaki kira2 10 hari ini dan yang paling penting memburu malam lailatul Qadar
Apa yang cuba saya kongsikan disini ialah berkenaan Jambu. Istilah jambu sering dikaitkan dengan paras rupa yang kacak, wajah kebudak-budakan yang ditujukan kepada orang lelaki. Contoh paras rupa lelaki yang berwajah jambu ialah Saiful Bukhari (individu yang mendakwa dirinya diliwat Dato' Seri Anwar Ibrahim). Wajah yang putih dan bersih dari cacat cela.
Selain itu istilah 'Jambu' ini juga diertikan sebagai 'adik','sahabat' atau apa jua istilah lain yang menunjukkan seseorang itu rapat kepadanya. Misalnya bila dikatakan Ali itu jambu kepada si Aman, ini menunjukkan yang Si Ali ini sangat rapat dengan si Aman. Begitulah juga hubungan antara anak dan ibu. Sekiranya seorang anak itu rapat dan manja dengan ibunya, maka istilah 'jambu' ini juga layak dilabel kepada si anak ini. Apakah kreateria seseorang individu itu untuk digelar 'jambu'?pastinya dia seorang yang sangat manja, rapat, dan sangat baik kepada ibunya. segala apa yang diminta pasti akan ditunaikannya. Amat jarang2 sekali si ibu menghampakan harapan si Anak, kerana anaknya itu juga sentiasa menjadi seorang anak yang baik, menjalankan tanggungjawabnya dengan amanah sekali.
Dalam konteks kita sebagai hamba kepada Tuhan, istilah jambu ini juga seharusnya ditujukan kepada kita, lebih-lebih lagi di musim Ramadhan ini. Sentiasalah kita menjadi jambu kepada Rab, jambu yang sentiasa mengadu kepadanya, bermanja kepadaNya setiap malam, sentiasa duduk di bawah riba rahmatNya, insyaAllah kita juga akan disayangi Tuhan. Bersempena 10 malam yang terakhir ini, marilah kita menjadi Jambu kepada tUhan. Wallahu 'alam

Monday, September 15, 2008

JANGAN JILAT SAMPUL SURAT!!!


Seorang wanita sedang bekerja di sebuah pejabat pos di California .Beliau tidak menggunakan span untuk perekat sampul suratnya tapi sebaliknya menjilat pelekat sampul surat yang dipegangnya .Pada hari yang sama juga wanita itu mendapati terdapat satu luka kecil pada lidahnya. Luka itu membengkak..

Wanita tersebut terus pergi berjumpa doktor Tetapi setelah diperiksa oleh doktor tiada apa yang tidak kena dengan lidah beliau dan doktor menganggap bahawa ia hanya lah luka kecil dan bengkak biasa. Wanita itu tidak merasakan sakit atau kebas walaupun lidahnya bengkak.Tetapi setelah hari berganti hari Bengakpada lidah wanita tersebut semakin membesar.

Dengan rasa yang tidak puas hati beliau terus berjumpa doktor kembali dan memaksa doktorberbuat sesuatu pada lidahnya.Doktor tersebut terus mengarahkan wanita itu menjalani ujian x-ray. Keputusannya doktor tersebut mendapati terdapat satu benjolan pada lidah wanita itu. lantas doktor menasihatkan agar wanita itu menjalankanpembedah an kecil pada lidahnya untuk memastikan punca benjol pada lidah wanita tersebut.
Tetapi apa yang berlaku ialah sebaik sahaja doktor memotong bahagian yang benjol tersebut, seekor lipas keluar daripada lidah wanita itu Kesimpulannya terdapat telur lipas padapelekat sampul suratyang dijilatnya.Telur itu mampu menetas didalam lidah dan kelembapan didalam mulutnya.

Ini adalah kisah benar yang ditulis di dalam berita CNN.
Andy Humes menulis:

'Saya pernah bekerja di dalam kilang membuat sampul surat .'

'Anda tentu tidak percaya jika saya mengatakan didalam tangki pelekat untuk diletakkan pada penutup sampul surat terdapat beraneka benda yang terapung di permukaan 'tray' gam tersebut!' 'Saya sudah bertahun tidak mengamalkan perbuatan menjilat perekat sampul surat sebaliknya saya menggunakan span basah.'

'Saya juga pernah bekerja di sebuah syarikat percetakan.Majikan tidak membenarkan pekerjanya menjilat sampul surat .Saya tidak pernah faham mengapa.
'Satu hari apabila saya menarik satu palet sampul surat sebanyak 2500 kotak. Di belakangnya terdapat banyak sekali lipas dan telur lipas di suatu sudut pada kotak kertas. Saya melihat beberapa ekor lipas sedang menikmati gam pada sampul-sampul surat tersebut!'


Sumber: Unknown-internet

Sunday, September 14, 2008

Solat Terawikh Ekspress: Nak Kejar Apa?


Alhamdulillah, hari ini bertarikh 15 Ramadhan, menandakan sudah 2 minggu kita sebagai umat Islam menjalani ibadah puasa sebagaimana yang disyariatkan oleh Allah SWT di dalam firmanNya (surah Al Baqarah:183). Bagi yang memahami bahawa bulan Ramadhan ini merupakan bulan yang penuh limpah rahmat, pastinya mereka akan mengambil peluang ini untuk melakukan ibadah dengan penuh kesungguhan. Selain daripada berpuasa di siang hari, kita juga dituntut untuk menunaikan solat Terawikh pada sebelah malam

"Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Saya telah mendengar sabda Rasulullah s.a.w. mengenai Ramadan: Sesiapa yang mendirikan sembahyang (Tarawih) dalam bulan itu dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu,"

Namun apa yang penulis ingin tekankan di sini ialah fenomena solat terawikh ekspress yang berlaku di sesetengah masjid dan surau kita. Rata-rata di kawasan Gelugor ini, imam yang mengendalikan solat Tarawikh masih boleh dipuji kerana membimbing solat Terawikh dengan baik dan tartil. Tidak sebagaimana di sesetengah masjid lain dimana Tok Imamnya, malah Tok Bilal dan para makmumnya mengerjakan solat Terawikh dengan begitu pantas dan sedikit tergopoh2.Tok Imam membaca al-Fatihah dengan sekali nafas, Tok Bilal pula melantukan selawat tanpa saya dapat memahami apa yang dituturkan, dan para jamaah yang kadangkala merebut-rebut untuk menyambut seruan selawat dari Tok Bilal.

Tarawikh jika kita lihat definisinya ialah bermaksud duduk bersenang-senang atau beristirehat. Manakala Solat Tarawih bererti solat sunat dengan rasa senang dan kelapangan hati selepas solat fardhu Isya’. Biasanya duduk berehat setelah mengerjakan empat rakaat solat sunat Tarawih, sebelum disambung semula.

Tujuan utamanya ialah untuk memberi peluang dan galakan kepada umat Islam supaya suka mengisi waktu yang terluang di dalam bulan Ramadhan, dengan ibadat-ibadat sunat seperti solat Tarawih, solat Witir dan membaca al-Quran, berzikir dan lain-lain.

Sekiranya Solat Terawikh yang juga merupakan fardhu kifayah ini dilakukan dengan sebegitu cepat dan pantas, maka apa yang boleh penulis beranggapan ialah ketidak fahaman ahli Jamaah memahami solat Terawikh dengan sempurna. Barangkali mereka beranggapan solat yang mempunyai rakaat sehingga 20 ini perlu dilakukan dengan cepat supaya dapat selesai dengan segera. Seketika penulis kehairanan apakah yang ingin dikejar oleh mereka? adakah kerana rancangan kegemaran mereka sedang menanti di Televisyen, atau jamuan moreh yang dihidangkan. Sedangkan khusyuk itu lebih penting dalam solat, barulah kita dapat menikmati keindahan dan kebaikan solat itu sendiri, di samping memenuhi definisi solat Terawikh itu. Wallahu' alam

Friday, September 12, 2008

KISAH DUA ORANG PENJALA

Kedua-dua lelaki itu begitu bersungguh-sungguh menebar jala masing-masing ke dalam sungai. Salah seorang daripadanya menebar dengan menyebut nama Allah manakala yang seorang lagi menebar dengan menyebut nama berhala. Mereka bertanding untuk membuktikan agama siapa yang benar dan memberi rezeki kepada penganutnya. Siapa paling banyak dapat ikan, dia menang.

Jala yang ditebar oleh si kafir selalu menghasilkan ikan yang banyak. Makin lama ikan yang dikumpul olehnya makin banyak. Hatinya begitu girang. Dan bertambah girang apabila dia mendapati bakul si Muslim masih kosong walaupun telah berpuluh-puluh kali jalanya diangkat.

Si Muslim masih menjala dengan sabar dan tekun. Dalam hatinya tidak sedikit pun terdetik sangka buruk terhadap Allah. "Mungkin ada rezeki yang lebih baik daripada ini untukku!" detik hatinya.

Mulutnya masih mengukir senyum. Akhirnya salah satu daripada jaringannya itu terasa berat.
Setelah diangkat didapatinya ada seekor ikan. Di wajahnya terbayang sedikit kegembiraan. Mungkin yang seekor. Ini pengubat usahanya untuk hari itu. Membawa balik ikan walaupun seekor lebih baik daripada pulang dengan tangan.., kosong. Hatinya tetap bersyukur walaupun cuma direzekikan dengan seekor ikan sahaja.


Malang, ikan yang seekor itu pun terlepas kembali ke dalam sungai. Namun hatinya masih bersabar.

"Mungkin ada hikmahnya!" pujuk hatinya.

Sementara si kafir itu pula ketawa berdekah-dekah melihat malangnya nasib si Muslim itu. Dengan ketawa yang berdekah-dekah itulah si kafir pulang dengan jinjingan bakul yang sarat dengan ikan. Manakala si Muslim pulang dengan tangan kosong dan badan yang penat tetapi hatinya bertawakal kepada Allah.

Melihat kejadian yang pelik itu, malaikat yang menjaga si Muslim terus mengadap Allah untuk mendapat kepastian tentang nasib si Muslim itu. Lalu Allah menunjukkan Syurga yang dikhususkan untuk si Muslim itu kerana kesabarannya. Dan ditunjukkan Neraka untuk si kafir itu.

Malaikat berkata, "Tidak sia-sialah usaha dan kesabaran si Muslim itu walaupun mendapat sedikit kesulitan di dunia, tetapi malanglah nasib si kafir itu walaupun dia bernasib baik di dunia."

sumber : http://www.ikhwanto day.com/

Tuesday, September 9, 2008

Tips Individu Berjaya


Firman Allah SWT (bermaksud):
[23.1] Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman,
[23.2] Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya;
[23.3] Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia;
[23.4] Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu);
[23.5] Dan mereka yang menjaga kemaluannya, -
[23.6] Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela: -
[23.7] Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas;
[23.8] Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya;
[23.9] Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya;
[23.10] Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi (syurga).

(Surah al-Mukminun)


Sifat Pertama:
Mendirikan sembahyang dengan khusyuk.

Teknik perlaksanaan:
- Merasakan diri bertemu dan menghadap Allah SWT dalam munajat.
- Berusaha untuk fokus terhadap pengertian ayat-ayat, zikir-zikir dan doa-doa yang dibaca dalam perbuatan solat.
- Cuba mengelakkan sebarang lintasan atau was-was yang tidak termasuk dalam solat.
- Memintas ganguan fikiran dengan mengucap isti‘azah (membaca a‘uzibillah) dan menghembus dengan perlahan ke arah kira sebanyak tiga kali.
- Membataskan pergerakkan anggota badan tanpa hajat.
- Melakukan perbuatan solat dengan tenteram.
- Menumpukan penglihatan ke tempat sujud secara berterusan.
- Memilih tempat solat yang jauh daripada sebarang gangguan.

Sifat Kedua:
Menjauhkan perkataan dan perbuatan yang sia-sia.

Teknik perlaksanaan:
- Memahami kepentingan menjaga perkara tersebut.
- Mengawal diri untuk berbicara.
- Mengingati bahawa segala yang dibicarakan bahawa ia dirakam secara nyata dan ghaib.
- Berdiam ketika perlu.
- Berfikir sebelum berbicara mengenai kandungan, teknik dan waktunya yang sesuai.
- Mengetahui cara bergurau dengan seseorang tanpa melakukan penghinaan perkara batil.
- Cuba mengubah topik orang yang berbicara kepada perkara berfaedah secara berlembut.
- Menggunakan kebijaksanaan untuk berpaling daripada perkara yang sia-sia yang dilakukan oleh seseorang terhadap kita.
- Memilih perkara yang dipaparkan di dalam media penyampaian (telivisyen, radio, surat akhbar, majalah buku dan lain-lain).
- Jiika berlaku suatu perkara yang sia-sia, hendaklah beristighfar kerana merasakan kesan negatifnya.

Sifat Ketiga:
Membersihkan harta dengan menunaikan zakat.

Teknik perlaksanaan:
- Memberikan perhatian terhadap hal-ehwal orang ramai secara umum dan khusus.
- Mendapatkan bantuan seseorang yang dikenali ketika berlaku masalah.
- Bersegera melakukan perkara yang mampu untuk menolong orang yang memerlukan.
- Membantu secara sukarela tanpa diminta.
- Meraikan perasaan orang yang meminta bantuan dengan tidak menyusahkan atau memalukannya.
- Memberikan bantuan mengikut keutamaan dalam tanggungjawab terhadap individu dan mengikut situasi.
- Menunjukkan kesungguhan ketika mengeluarkan zakat.
- Memastikan zakat diagihkan kepada orang yang benar-benar berhak.
- Menghulurkan sedekah secara sukarela, bukan berpada dengan zakat yang wajib.
- Mengikhlaskan niat untuk Allah SWT.

Sifat Keempat:
Menjaga kemaluan (kehormatan) .

Teknik perlaksanaan:
- Menundukkan pandangan daripadamelihat aurat yang diharamkan.
- Memelihara pendengaran daripada mendengar perkara keji dan perkataan lucah.
- Menahan diri dengan menjaga kesucian daripada bercumbu-cumbuan dengan wanita.
- Mengelakkan berdua-duan dengan wanita di tempat sunyi, tanpa ditemani mahramnya.
- Mengelakkan diri jika tidak terdesak daripada berada di tempat berlaku percampuran antara golongan lelaki dan wanita yang berhias secara melampau.
- Mengawal fikiran supaya terarah kepada perkara yang berfaedah supaya tidak tenggelam di dalam khayalan seks.
- Berkahwin untuk melakukan hubungan seksual dan menjaga kesucian.
- Jika tiada kemampuan untuk berkahwin, hendaklah memperkukuhkan keazaman di samping berpuasa, bersukan atau lain-lain aktiviti yang berfaedah.

Sifat Kelima:
Menjaga amanah.

Teknik perlaksanaan:
- Pengkhianatan bukanlah pengganti kepada amanah kerana ia memudharatkan agama dan kehidupan manusia.
- Menerima amanah secara bebas sebagai suatu nilai kerana memahami kepentingan dan kemestiannya.
- Merasakan bahagia kerana memilih amanah, meskipun orang lain tidak amanah.
- Mengistiharkan berpegang dengan amanah tanpa sikap berpura-pura atau untuk suatu kepentingan peribadi.
- Menzahirkan nilai amanah melalui perlaksanaan yang telus.
- Melaksanakan tuntutan amanah secara berterusan dalam pelbagai situasi.

Perkara-perkara tuntutan amanah:
- Perkara fardhu dalam agama.
- Penempatan orang-orang Islam.
- Anggota badan.
- Waktu.
- Ilmu.
- Harta.
- Barang titipan.
- Rahsia orang lain.
- Tugas dan jawatan.
- Perkara yang diminta untuk dibincangkan.

Sifat Keenam:
Setia pada janji.

Teknik perlaksanaan:
- Memungkiri janji bukanlah pengganti kepada menepati kerana ia memudharatkan.
- Menepati janji secara bebas sebagai suatu nilai kerana memahami kepentingan dan kemestiannya.
- Merasakan bahagia kerana memilih untuk menepati janji, meskipun orang lain tidak tepati janji.
- Mengistiharkan berpegang dengan janji tanpa sikap berpura-pura atau untuk suatu kepentingan peribadi.
- Menzahirkan nilai kesetian melalui perlaksanaan yang telus.
- Melaksanakan tuntutan janji secara berterusan dalam pelbagai situasi.

Sifat Ketujuh:
Tetap memelihara sembahyang.

Teknik perlaksanaan:
- Merasakan bahawa memelihara waktu solat adalah penting.
- Tahu menentukan waktu solat ketika musafir dan hadir.
- Takbir yang paling afdhal adalah pada awal waktu.
- Menyusun aktiviti harian dengan tidak mengabaikan waktu solat.
- Mengqadha solat yang tertinggal dengan secara tanpa bertangguh.

Monday, September 8, 2008

JADUAL HARIAN SEORANG MUSLIM DI BULAN RAMADHAN

4.00 pagi Bangun
Berdoa kepad ALLAH dengan doa :
Segala puji bagi ALLAH yang telah menghidupkan aku setelah DIA mematikan
aku dan kepadaNYAlah aku akan dikembalikan. Berniatlah untuk melaksanakan
sebanyak-banyak kebaikan hari itu. Mandi dan membersihkan diri.
Mengambil wudhu dan memakai pakaian yang suci untuk beribadah, berwangi-wangian.

4.20 pagi Solat Sunat Taubat
Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat taubat 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat kedua
selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah
tangan memohon ampun kepada ALLAH. Menangislah menyesali dosa-dosa.

Solat Sunat Tahajjud
Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat tahajjud 2 rakaat kerana ALLAH
Taala. Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat
kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang,
angkatlah tangan berdoa kepada ALLAH.

Solat Sunat Hajat
Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat hajat 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Selepas Al-Fatihah rakaat pertama baca ayatul Kursi 1 kali.
Selepas Al-Fatihah rakaat kedua baca surah Al-Ikhlas 11 kali. Ketika sujud
terakhir baca 11 kali dan sertakan di dalam hati segala hajat-hajat kita.

Solat Sunat Witir
Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat witir 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Selepas salam, bangun lagi dan sembahyang witir 1 rakaat.
Perbanyakkan berdoa kepada ALLAH dengan penuh rasa kehambaan, rendah diri,
meminta-minta, merintih-rintih, agar ALLAH ampunkan dosa-dosa kita,
taubat kita, terima amalan kita, memperkenankan doa dan permintaan kita.

5.00 pagi Makan Sahur
Menggosok gigi dan membersihkan sisa-sisa makanan di mulut.

5.28 pagi Bersiap menunggu waktu Subuh dengan membaca Al-Quran atau berselawat.
Sembahyang sunat Subuh, sembahyang Subuh berjemaah.
Selesaikan wirid harian di tikar sembahyang atau baca Al-Quran hingga terbit matahari.

7.00 pagi Membuat persiapan ke tempat kerja.
Melangkah ke tempat kerja dengan membaca Bismillah dan doa kepada ALLAH
agar semua aktiviti kita diberkatiNYA. Sentiasa berselawat kepada Rasulullah SAW sama ada menyebutnya atau di hati.
Banyakkan istigfar/meminta ampun. Melaksanakan kerja dengan bersemangat dan penuh
bertanggungjawab. Datangkan rasa bahawa ALLAH sentiasa memerhati kerja-kerja yang di lakukan dan yakinlah DIA akan membalas segala kebaikan yang kita buat.


10.00 pagi Sembahyang Sunat Dhuha
Ia adalah sumber rezki yg berkat kalau istiqamah diamalkan.

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat dhuha 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Penuhi masa rehat tengahari dengan menambah ilmu atau membaca Al-Quran.
Elakkan sungguh-sungguh dari melakukan dosa walaupun kecil dan perkara yg sia-sia.

Contoh dosa-dosa : mengumpat mengutuk, menyindir yang menyakitkan orang,
bergaul bebas tanpa menjaga syariat seperti berbual dengan bukan muhrim
mengenai perkara yang tiada sangkut paut dgn kerja.


12.45 tgh Bersiap untuk solat Zohor.
Menunggu waktu bersembahyang dengan berselawat. Solat Zohor berjemaah.
Laksanakan juga solat sunat Rawatib Bersujud. Syukur setelah selesai
sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yg
memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.


4.15 ptg Bersedia untuk solat Asar.
Solat Asar berjemaah. Laksanakan juga solat sunat Qabliyah. Bersujud
syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima
kasih kepada ALLAH yg memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.


5.30 ptg Membeli barang-barang keperluan berbuka dan sahur
Tanpa berlebih-lebih. Ingatlah walaupun syaitan dirantai tetapi nafsu
masih ada dlm diri kita !!!


6.30 ptg Memperbanyakkan doa sebelum berbuka.
Kerana di waktu itu adalah masa yang mustajab doa. Ingatlah sabda
Rasulullah SAW : "Ramai orang yang berpuasa, yang mereka dapat hanya
lapar dan dahaga", merintihlah kepada ALLAH memohon agar amalan kita diterima.


Apabila masuk waktu magrib.
Bacalah doa dan berbuka :
Wahai Tuhan, kerana Engkaulah aku berpuasa, kepada Engkaulah aku beriman
dan dengan rezki engkaulah aku berbuka. Berbuka puasa dengan makanan
manis seperti buah kurma dan meminum air, terus menunaikan solat maghrib
berjemaah, setelah itu barulah makan makanan berat.


8.00 mlm Solat Isya' berjemaah dan diteruskan dengan solat Terawih.

Cuba pertahankan solat terawih walau bagaimana keadaan sekalipun kerana
fadhilatnya amat besar. Bacalah Al-Quran dengan penuh tawadhuk, seeloknya
baca dengan bertadarus ( berkumpulan bergilir-gilir, seorang baca, yang
lain menyemaknya) , cuba khatamkan membaca Al-Quran paling kurang satu
kali sepanjang ramadhan. Kebanyakan imam-imam besar mengkhatamnya dua kali
dalam sehari (60 kali sebulan Ramadhan)


11.00 mlm Memperbanyakkan istigfar sebelum tidur.
Berniatlah utk puasa esok hari dgn berniat : Sahaja aku berpuasa hari
esok untuk menunaikan puasa ramadhan yg wajib ke atasku , tahun ini kerana
ALLAH Taala. ( JANGAN LUPA!!!)
Tidur awal agar dapat bangun utk beribadah.
Bacalah doa sebelum tidur :
Dengan namaMU Ya ALLAH! Aku hidup dan mati. Ingatlah tidur adalah mati
yg sementara, kemungkinan kita dipanggil ALLAH ketika tidur
1

Thursday, September 4, 2008

Wuduk zahir & batin


Seorang ahli ibadah bernama Isam Bin Yusuf, sangat warak dan khusyuk solatnya. Namun, dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih ibadahnya, demi untuk memperbaiki dirinya yang selalu dirasainya kurang khusyuk.

Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Assam dan bertanya, "Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat?" Hatim berkata, "Apabila masuk waktu solat, aku berwudhuk zahir dan batin."

Isam bertanya, "Bagaimana wudhuk zahir dan batin itu? "

Hatim berkata, "Wudhuk zahir sebagaimana biasa iaitu membasuh semua anggota wudhuk dengan air". Sementara wudhuk batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara :-

* Bertaubat
* Menyesali dosa yang telah dilakukan
* Tidak tergila-gilakan dunia
* Tidak mencari/mengharap pujian orang (riya')
* Tinggalkan sifat berbangga
* Tinggalkan sifat khianat dan menipu
* Meninggalkan sifat dengki."


Seterusnya Hatim berkata, "Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat. Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku rasakan:

* Aku sedang berhadapan dengan Allah,
* Syurga di sebelah kananku,
* Neraka di sebelah kiriku,
* Malaikat Maut berada di belakangku, dan
* Aku bayangkan pula aku seolah-olah berdiri di atas titian 'Siratal mustaqim' dan menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhir bagiku, kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik."


"Setiap bacaan dan doa didalam solat, aku faham! maknanya kemudian aku rukuk dan sujud dengan tawadhuk, aku bertasyahud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolat selama 30 tahun."

Apabila Isam mendengar, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.

Wednesday, September 3, 2008


Dapatkan ecard NasyidFM Disini