BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, December 23, 2008

Si Penabur Paku


Pada awalnya saya merasakan tawar hati untuk menghadiri satu seminar yang diadakan di Hotel Vistana, Pulau Pinang. Mewakili NGO Sahabat Alam Malaysia, seminar bertajuk Media, Masyarakat dan Alam Sekitar ini amat tepat sekali diadakan seolah-olah mahu mengambil pengajaran dari peristiwa tanah runtuh di Bukit Antarabangsa yang berlaku beberapa minggu lalu. Malang sekali saya terpaksa meninggalkan dewan seminar lebih awal, sejurus selepas makan tengahari kerana terpaksa menyiapkan kerja-kerja adhoc di pejabat.

Sebanyak 6 orang pembentang yang sempat saya ikuti, antaranya ialah Presiden TERAS, Cikgu Azmi Abd Hamid yang mewakili NGO Alam Sekitar selaku Setiausaha Kehormat SAM, Puan Hamidah daripada akhbar Utusan, mewakili Presiden Journalis Alam Sekitar Malaysia dan beberapa kakitangan pensyarah PP Komunikasi. Saya begitu tertarik dengan apa yang diperkatakan oleh Cikgu Azmi, berkenaan dengan sikap manusia yang begitu rakus dengan ketamakan dunia. Beliau mengaitkan dengan kejadian tanah runtuh yang berlaku di Bukit Antarabangsa beberapa bulan lalu ini. Tragedi yang berlaku ini telah diambil kesempatan oleh manusia untuk mendapatkan keuntungan. Analogi boleh kita kaitkan dengan cerita menabur paku di jalan raya. Dimana apabila ada sahaja kenderaan yang mengalami kebocoran tayar akibat terkena paku ini maka akan datanglah si 'penabur paku' ini dengan begitu baik sekali ingin membantu menggantikan tiub. Caj yang dikenakan kadangkala tidak munasabah, namun apalah yang mampu dilakukan lagi selain menbayarnya dengan harga yang mahal. Manusia seperti ini rupa-rupanya begitu banyak 'kembarnya' dalam sekto-sektor lain. Kesemuanya mempunyai matlamat yang sama iaitu untuk mengambil kesempatan di atas nahas yang berlaku.

begitulah al-kisahnya manusia, pabila bertuhankan DUNIA. Ibarat meminum air laut, semakin diminum semakin bertambah rasa haus.

Sunday, December 14, 2008

Pengumuman untuk warga Johor : Unit Keluarga Bahagia (UKB)


kepada sesiapa ahli IMIJ yang masih belum mencari, atau sedang mencari-cari, bolehlah menggunakan medium yang dah tersedia ada ni, khususnya ahli yang nak pasangan orang Johor juga, iaitu ahli-ahli IMIJ (Ikatan Mahasiswa-mahasiswa Islam Johor)

UKB IMIJ ini dikendalikan oleh Ustaz Zaiskandar Ismail, Bekas Amir IMIJ yang pertama. Boleh hubungi : 012-772.3447 @ emel : zais2006@yahoo.com.my. Sahabat-sahabat boleh e-mel atau sms atau call ustaz terus. InsyaAllah, segala kerahsiaan akan dijaga.

Manusia hanya merancang, Allah berkuasa menentukan. Yang penting, manusia harus berusaha..

" Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-NYA ialah diciptakan-NYA untukmu pasangan hidup dari jenismu sendiri supaya kamu mendapat ketenangan hati dan dijadikan-NYA kasih sayang di antara kamu. Sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda-tanda kebesaran-NYA bagi orang-orang yang berfikir." (Ar-Rum:21)

Thursday, December 11, 2008

China tarik diri...


ALOR STAR: It was a big slap on the face for the Badminton World Federation (BWF) when mighty China withdrew all their players from the most lucrative tournament — the inaugural US$500,000 Super Series Masters Finals, which will be held in Kota Kinabalu from Dec 18-21.

China cited three reasons for turning their back on the Masters Finals:

·their players are tired after a long season;

·some players are nursing injuries; and

·they will be involved in a three-month training camp.

China will also not feature in the first two opening legs of the new Super Series season next month in Malaysia (Jan 6-11) and South Korea (Jan 13-18).

Their decision certainly dilutes the competitive edge in all the five events — especially the men’s singles.

The players who will miss the season finale of the Super Series are Beijing Olympic Games champion Lin Dan and All-England winner Chen Jin (men’s singles); women singles players Lu Lan and Zhu Lin (women’s singles); men’s doubles pair of Fu Haifeng-Cai Yun (men’s doubles); women’s doubles players Du Jing-Yu Yang and Zhao Yunlei-Cheng Shu (women’s doubles); and He Hanbin-Yu Yang and Xie Zhongbo-Zhang Yawen (mixed doubles).

Their withdrawals, however, is good news for two Malaysians.

Seasoned campaigner Wong Choong Hann will now get to go for the Masters Finals as one of the eight qualifiers in the men’s singles while women’s singles shuttler Wong Mew Choo will also be making the trip to Kota Kinabalu.

If the Chinese shuttlers’ withdrawals were bad enough, BWF suffered another blow when Indonesia’s Taufik Hidayat also pulled out yesterday, citing wrist injury. His place will be taken by Ng Wei of Hong Kong.

Only the top eight players after 12 legs of this year’s Super Series get to feature in the Masters Finals.

World No. 1 men’s singles shuttler Lee Chong Wei did not want to read too much into China’s decision to shy away from the prestigious tournament.

“China are very serious about their training camp. But their decision does not make any difference to me,” said Chong Wei, who is here for the National Grand Prix Finals.

“With or without Lin Dan, I will be out to give my best in my last tournament for the year. My aim is still the same — to at least reach the final,” he said.

Without Lin Dan and Chen Jin, those expected to make it difficult for Chong Wei are Denmark’s Peter Gade-Christensen and Indonesia’s Sony Dwi Kuncoro.

Malaysia’s other representatives in the Masters Finals are the two men’s doubles pairs of Koo Kien Keat-Tan Boon Heong and Mohd Zakry Abdul Latif-Mohd Fairuzizuan Mohd Tazari and the top women’s doubles pair of Chin Eei Hui-Wong Pei Tty.

Meanwhile, the BWF have taken China’s decision on a positive note.

BWF secretary general Stuart Borrie said: “We respect China’s decision. Despite their absence, we still have a quality field. In singles, we have Chong Wei and Peter. It will still be a success.”

Source: The Star (Friday-12 Dec 08)

P/s: pada analisa singkat saya, pasukan Badminton China pasti mempunyai strategi tertentu sehinggakan sanggup menarik diri para pemainnya dari menyertai kejohanan Badminton Super Series yang menghimpunkan 10 pemain terbaik dunia mengikut kategori masing-masing. Hakikatnya penarikan pemain mereka pada kejohanan ini akan memberi laluan kepada pemain yang berada di rangking di bawah, termasuk pemain single negara Wong Choon Han.

Moh Kita

Majlis Ceramah & high Tea bersama YB Dato' Paduka Hj Hussam Musa
Tarikh: 18 Januari 2008
Masa: 2.30ptg - 5.ooptg
Tempat: Balai Raya Sg Ara, Pulau Pinang
Anjuran Dewan Muslimat PAS Bayan Baru Pulau Pinang

Wednesday, December 10, 2008

Bencana tanah runtuh ranapkan nafsu manusia



Kejadian tanah runtuh yang berlaku di Hulu Klang baru-baru ini cukup menyayat hati tatkala umat Islam di seluruh negara sedang sibuk melakukan persiapan uuntuk perayaan aidil adha. Tidak cukup dengan itu, kanak-kanak sekolah juga kebanyakkannya sedang seronok menikmati musim cuti persekolahan mereka. Kejadian yang berlaku di kawasan perbandaran berbukit, dimana terbinanya banglo-banglo mewah, kondominium dan rumah teres telah meragut 4 nyawa, manakala 14 orang mangsa dilaporkan cedera. Sekitar 3000 hingga 5000 penduduk telah terputus hubungan dan dikehendaki berpindah ke penempatan sementara. Kejadian yang turut meranapkan 14 banglo di Taman bukit Mewah ini bukanlah kali pertama berlaku di kawasan tanah tinggi itu, seolah-olah sepert sudah menjadi ‘kawasan hitam’, kejadian sebelum ini pernah berlaku dimana kejadian Highland Towers rebah (11 Disember 1993) dan tanah runtuh yang menghempap rumah bekas Panglima Angkatan tentera Jen (B) Tan Sri Ismail Omar (20 November 2002) dan yang terakhir berlaku di Kampung Pasir (31 Mei 2006). Kejadian tanah runtuh ini mendapat liputan yang cukup luas, sehingga ramai pemimpin Negara turun melawat kawasan kejadian termasuk YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Pelbagai reaksi dan respon diterima oleh pelbagai pihak, dari golongon atasan hinggalah bawahan, ahli politik, ahli agama dan juga pakar alam sekitar. Saya cukup tertarik dengan respon vokal oleh Prof Datuk Dr Ibrahim Komoo, Pengarah Institut Penyelidikan Pencegahan Bencana Alam Asia Tenggara yang menyatakan bahawa kebanyakan kejadian tanah runtuh berlaku bukanlah kerana bencana alam, sebaliknya lebih tepat jika dinamakan sebagai bencana buatan maunsia atau bencana teknologi. Nah, tiada siapa lagi yang harus dipersalahkan melainkan perbuatan manusia itu sendiri. Benarlah maksud firman Allah dalam surah ar-Ruum, ayat ke 41, “telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan buruk yang telah mereka lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan taubat)”

Maksud ayat ini sudah cukup untuk menjelaskan bahawa segala apa jua bentuk kerosakan yang berlaku di muka bumi ini adalah berpunca dari ‘tangan-tangan’ manusia. Manusia seringkali mendahulukan hawa nafsu dan ketamakan harta benda tanpa mempedulikan kepentingan orang lain. Kajian sejarah juga menunjukkan bahawa manusia sering mengeksploitasi sumber-sumber alam tabii untuk memenuhi nafsu mereka, meskipun untuk perkara-perkara yang tidak perlu. Apa yang cukup menghairankan, spesis lain seperti haiwan juga turut menggunakan sumber-sumber alam tabii untuk keperluan mereka, tetapi digunakan secara lestari (sustainable), maka dengan cara ini alam tabii dapat menggantikan semula apa yang telah digunakan.

Laporan akhbar perdana kebanyakkan merumuskan bahawa kejadian tanah runtuh ini berpunca dari sikap pemaju perumahan yang terus berdegil untuk menjalankan projek perumahan di kawasan sensitif ini. Desakan ini berpunca dari permintaan orang ramai yang menginginkan kediaman di lereng-lereng bukit dengan keindahan dan pemandangan yang cantik dijadikan alasan tanpa mengira risiko yang bakal berlaku. Selain itu, peranan pihak berkuasa (PBT) seperti Jabatan Alam Sekitar (JAS) juga dipersoal kerana segala polisi dan undang-undang berkaitan prosedur untuk sebarang projek di kawasan tanah tinggi berada pada tangan mereka.

Sewajarnya kita semua harus mengambil iktibar dan pengajaran agar kejadian ‘rekaan manusia’ ini tidak lagi berlaku di negara kita. Jangan jadi seperti patah melayu ‘sudah terhantuk baru mengadah’

Tuesday, December 2, 2008

Walimatul Urus of Disember


13hb - Yusri Ya'cub & Siti Sharifah
14hb - Dzulsaidi & Faezah Jamil
20hb - Nurfitri Amir & Teh Faridah
21hb - Shamsul Ery

*selamat pengantin baru kepada sahabat lama, Ghafar Salleh yang selamat diijab kabul minggu lepas. Kesibukan hari-hariku tak sempat nak join budak2 ni pi Kelate...

Muzik Alam

courtesy from national geographic~seni alam fauna