BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, November 15, 2009

Perempuan Berkalung Serban Papar Pemikiran Skeptikal Agama

“Allah melaknat isteri yang menolak kehendak suami di atas kamar, tetapi mengapa tiada hadis yang menyebut Allah melaknat suami yang menolak kehendak isteri.” Begitulah antara petikan dialog dalam filem ‘Islami’ Indonesia, Perempuan Berkalong Serban. Atas nasihat seorang sahabat saya mencari trailer filem ini di youtube.com, tetapi yang dijumpai bukan sahaja Trailernya sahaja malah episod penuh. Maka dengan kelajuan internet tanpa wayar di sebuah restoren ini, saya pun memuat turun episod ini secara berperingkat. Setelah beberapa bulan, baru hari ini saya membuka filem yang telah dimuat turun ini untuk dipertontonkan di laptop.

Menonton dari sedikit demi sedikit, sudah nampak ada unsur-unsur liberalisme yang diselitkan. Antaranya seorang bapa yang begitu jumud menidakkan anak perempuannya untuk keluar walaupun bersama rakan muhrimnya, seorang guru agama mengajar sesuatu yang juga dikira sebagai sempit apabila mengatakan bahawa golongan wanita itu akan dilaknat oleh Allah apabila meminta cerai kepada suaminya. Ada beberapa lagi petikan dan adegan yang menyentuh berkenaan penafian hak wanita, seolah-olah Islam begitu merendahkan wanita. Mungkin saya tidak mahu terburu-buru menuduh filem ini filem Liberal, lantas saya pun memilih untuk menontonya sehingga habis. Ternyata segala persoalan-persoalan tadi tidak dinyatakan dengan jelas maksudnya, persoalan tadi dibiarkan tergantung justeru penamat cerita ini tidak memberikan ‘kemenangan’ kepada Islam. Cukup-cukup dibimbangi sekiranya filem ini ditonton oleh mereka yang ‘tidak faham’ Islam, malah lebih menakutkan jika ditonton oleh golongan bukan Islam!

Beberapa jam sebelum saya membuka filem tersebut, iaitu pada sebelah petangnya, saya berkesempatan membelek majalah Solusi; isu No 12. Sebuah majalah terbitan Telaga Biru yang telah beberapa minggu dibeli tetapi baru berkesempatan untuk membacanya. Membaca sebuah artikel oleh Ustaz Hasrizal Jamil (saifulislam.com) bertajuk Gejala Pemikiran Skeptis Terhadap Agama.

Tahukan kita apa itu pemikiran skeptis? Menurut ustaz Hasrizal adalam artikelnya, pemikiran skeptis terhadap agama itu sebenarnya berperingkat.

1. Sinis kepada beberapa aspek dalam ajaran agama.
Misalnya sinis dengan hukum membasuh jilatan anjing dengan tanah, atau soal menutup aurat.

2. Sinis terhadap institusi agama.
Contohnya ialah anti ‘orang masjid’, atau mungkin ditujukan kepada pihak berkuasa agama seperti JAWI, JAIS, JAKIM dsb termasuk alergi terhadap parti politik Islam, atau institusi yang menjadikan Islam sebagai identiti organisasi mereka.

3. Sinis terhadap keseluruhan ajaran agama.
Mereka ini pula tidak semestinya anti Tuhan atau ateis, namun mereka sinis terhadap semua agama yang dianggap sebagai doktrin yang penuh kecurigaan.

Walau apa pun bentuk sinikal ini, kesemua adalah suatu bentuk tindak balas (response). Apa yang difahami sebagai tindak balas, tentu ada sesuatu yang berlaku sebagai reaksi kepada kejadian tersebut. Ia bukan bermula sendiri, tetapi adalah tindak balas kepada sesuatu yang telah mengambil tempat terlebih dahulu. Maksudnya: reaksi sinis ini berlaku mungkin atas sebab sesuatu yang menyebabkan golongan yang melakukan reaksi sinis ini bertindak. Sebagai contoh, SIS wujud sebagai reaksi mereka menyaksikan begitu banyak wanita ditindas dalam sebuah negara yang mengamalkan agama Islam, lantas mereka merasakan agama itu ‘gagal’ membela wanita, malah menindas golongan wanita pula. Sekali imbas jika difikirkan, mereka ini tidak berpuas hati dengan Islam atau tidak berpuas hati dengan golongan Adam?

Contoh lain ialah Benjamin Stephen, seorang anak Perak yang pernah belajar di sebuah sekolah agama tersohor telah murtad dan kini menjadi pendakyah Kristian. Beliau kini dikatakan sedang sibuk memberi ceramah kepada penganut kristian dalam gereja. Malang sekali, intipati ceramahnya dikatakan tidak memberi inti kepada ajaran Kristian langsung, tetapi hanya sibuk mencaci dan menyindir serba serbi berkaitan Islam. Malah juga dikatakan ibu bapanya juga dihina dan dikutuk. Setelah dikaji puncanya, rupa-rupanya beliau ini dahulu dikatakan berpewatakan lembut, lantas sering dibuli oleh rakan-rakannya. Justeru bertindak menukar agama kesan daripada pengalaman beliau ini yang mungkin boleh kita faham sebagai memberontak. Jika difikir kembali, apakah beliau ini sebenarnya tidak berpuas hati dengan Islam atau dengan sekolah menengah agamanya?

Pemikiran skeptis
ini banyak berpunca daripada kegagalan golongan agamawan membina hujah-hujah yang benar dengan suatu bentuk pemikiran yang seiring dengan massa. Kebanyakan permasalahan agama pada hari ini diselesaikan dengan kaedah menghukum, menyindir, menyerang tanpa usul periksa dan bukannya mendidik dengan cara diskusi dsb. Lantas kadangkala mereka yang hendakkan penjelasan agama dsb mungkin akan terasa dihina dan menyebabkan tersinggung.

Apatah lagi ada agamawan yang terlibat dengan salah laku jenayah, tok imam meniduri anak kandung sendiri, ustaz mendera isteri, pegawai agama berlaku sumbang mahram sekaligus bertentangan dengan imej agama yang dibawa.

Justeru ustaz Hasrizal dalam artikelnya ini menyebut bahawa perlu ada perubahan modus operandi oleh sang pendakwah hari ini untuk mengatasi masalah ini. Selain itu, kita sebagai umat Islam bukan sahaja ditujukan kepada golongan agamawan khusunya hendaklah menonjolkan bahawa agama Islam itu benar-benar agama yang terulung dan terbaik, dipraktiskan melalui sikap, tindakan, cara fikir oleh kita sebagai penganutnya. Jangan sekali-kali kita menjadi punca Islam itu dipandang hina oleh mereka yang ‘kurang Islam’ lantas menyalahkan Islam sebagai puncanya. Marilah berubah, perbetulkan kembali kompas kehidupan kita sebagaimana yang kita ucapkan dalam setiap kali membaca al-fatihah, “tunjukkanlah aku jalan yang lurus.”

0015,
Apartmen Bangi Idaman,
Selangor



Saturday, November 14, 2009

Jom Hidupkan Roh Haji


Ketika buku-buku bercorak manual atau panduan untuk ibadah haji ini sudah melambak di pasaran, para bakal haji mungkin akan lebih berminat dengan buku yang lebih kepada pengalaman peribadi oleh mereka yang pernah menunaikan ibadah haji ini. Itupun bilangan naskhah serupa ini mungkin ada beberapa di pasaran. Namun, sedikit kelainan kepada buku ini ialah mesej yang disampaikan lebih bercorak santai, dan benar-benar datang dari hati yang ikhlas. Penulis yang dimaksudkan ialah Tuan Haji Aki bin Abdul Wahab.

Ini merupakan hasil tulisan beliau yang pertama dalam arena penulisan. Setelah beberapa bengkel penulisan yang disertai termasuklah Bengkel Penulisan anjuran KarnaDya Solutions Sdn Bhd dan Bengkel Penulisan anjuran IKIM, beliau berazam untuk memperbanyakkan lagi tulisan-tulisan beliau atas dasar untuk menyebarkan dakwah beliau kepada masyarakat. Sebenarnya ini merupakan tugas saya yang pertama sewaktu baru-baru masuk bertugas di KarnaDya, bermula dengan review buku ini kepada beberapa individu dan seterusnya berhubung dengan penulis untuk 'confirm terbit' melalui panggilan telefon. Ternyata sebagai orang yang baru mahu mencuba dalam bidang penulisan, terdengar riak-riak kegembiraan yang cuba untuk disembunyikan oleh beliau. Kesungguhan beliau untuk mempromosikan buku ini nampak jelas apabila buku ini turut disenarai dalam segmen Review Buku di program TV 3, Malaysia Hari Ini melalui pengantaranya Fedtri Yahya. Rasanya inilah buku pertama terbitan KarnaDya yang berjaya masuk TV setelah sekian lama.

Kembali bercerita berkenaan buku ini, salah satu point yang saya kira penting untuk dikongsikan ialah berkenaan Istiqamah Berkopiah. Penulis setelah pulang dari menunaikan haji telah berazam untuk terus istiqamah berkopiah sebagaimana yang dilakukannya di tanah suci. Pada waktu inilah beliau sedar bahawa tidak mudah untuk istiqamah, kerana di tanah suci mungkin kita dipengaruhi oleh suasana masyarakat yang rata-rata berkopiah (kecuali ketika berihram). Namun jika di Malaysia pasti kita akan dipandang asing. Selain itu, dengan berkopiah juga beliau mula 'jadi segan' untuk ke tempat-tempat yang 'tidak sepatutnya'. Berkopiah juga berjaya 'menghalang' beliau untuk melakukan maksiat pancaindera. Berkopiah menjadi 'pencegah' beliau untuk melakukan perkara-perkara mungkar, lantas akan terus mendidik diri untuk mengawal segala perbuatan, mahupun setelah kopiah itu ditanggalkan.

Dengan harganya hanya RM 17.00, buku ini saya kira cukup berbaloi untuk diletakkan dalam rak buku-buku kegemaran di rumah anda. Memang berbaloi.

1629,
Restoran Singgalang Indah,
Bandar Baru Bangi, Selangor