BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, March 10, 2009

Pengalaman di ESQ TRaining


Alhamdulillah, apa yang dialami kira-kira 2-3 hari yang lepas sudah cukup untuk menceritakan siapa diri saya yang sebenar. Bermula hari Jumaat sehingga ahad, saya berkesempatan menghadiri kursus yang diberi nama ESQ Training Leaderhip. Saya sama sekali tidak pernah menyangka dapat menghadiri kursus sebegini hebat, memandangkan diketahui kos yurannya yang agak mahal; kira-kira RM 900 selain peluang untuk mendapatkannya agak terhad kerana waktu yang terhad. Seperti sudah diatur Tuhan, saya menerima panggilan dari SU DPPN untuk menghadiri kursus ini secara percuma. Tiada apa yang mampu dilafazkan melainkan ucapan Alhamdulillah. Sedikit terkejut dan terperanjat bagaimana namaku boleh sampai kepada mereka.

bercerita tentang ESQ Training ini, banyak menyedarkan diri kita berkenaan apa yang telah diajar oleh Nabi Muhammad SAW kira-kira 1400 tahun yang lalu. bagaimana Rasulullah pernah membangunkan umat jahiliyyah dengan membetulkan akidah mereka, maka waktu itu umat ISlam terus membangun menjadi umat yang terbilang, lantas berjaya membina beberapa buah tamadun dan peradaban manusia yang hebat. Antara kelainan training ini mereka menggunakan sistem audio yang cukup hebat; persis berada di konsert, teknologi multimedia juga cukup mengkagumkan. wajarlah ianya mengenakan kos yang agak mahal.

Kesimpulan saya berkenaan kursus ini; kursus ESQ menekankan penghayatan terhadap rukun Islam yang 5, rukun iman 6 dan juga sifat Ihsan. Setiap satunya dihurai dengan baik dan mereka berjaya membawa kepada suatu bentuk penghayatan terhadap 1, 6, dan 5 komponen ini. Mungkin persoalan yang timbul sejauh mana ianya mampu bertahan dalam diri saya. 1 minggu atau sebulan? selepas itu apakah saya akan kembali seperti sebelum ke kursus ini. ya, untuk belajar memang mudah, tapi untuk beramal?

“Wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan. Sungguh besar murka Allah kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.” Ash-Shaff, ayat (2-3)

ALLAH MAHA BESAR

2 comments:

pali said...

salams, beruntung hang farid leh gi. aku tak sempat masa bro kamaruddin ajak dulu. huda pun kata best.

Alangkah nikmatnya..

MUHAMMAD ASHRAF MOHD SALLEH said...

salam,
wah...
bestnyer...
dapat pi, free pulak tu
nanti kongsi2lah dgn kami adik2 ni