BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, October 3, 2009

Peringatan dari Tuhan

kejadian aneh bila matahari seperti dikelilingi 'cincin' ketika kerja-pembersihan di Kota Padang, Sumatera

seorang lelaki bersama keretanya yang ranap dalam kejadian gempa di Padang, Sumatera

Di sebalik kehangatan kepada hari penamaan calon di Pilihanraya Kecil Bagan Pinang hari ini, di sebalik keghairahan kepada perlawanan pertembungan dua kelab gergasi Chelsea-Liverpool malam ini, ada yang sedang bersedih di sekitar negara-negara jiran kita. Gempa bumi yang berlaku di kawasan Sumatera, ribut taufan yang melanda kawasan Manila, dan tsunami yang menyerang Samoa. Amat-amat jarang berlaku 2-3 bencana dalam masa yang hampir serentak.

Surah An-Nisa sudah jelas menjelaskan pada ayat ke 79 yang bermaksud,Apa saja nikmat yang kamu peroleh adalah dari Allah, dan apa saja bencana yang menimpamu, maka dari (kesalahan) dirimu sendiri.

Mustahil bagi Allah bersifat zalim, tetapi yang ada adalah sifat Ar-Rahim, yang Maha Mengasihani. Bencana alam yang berlaku ini tidak seharusnya dipandang sebagai bencana alam biasa, tetapi mesti dijadikan sebagai sempadan, muhasabah dan tempat untuk mengoreksi diri. Bencana bukan hanya soal kerakusan pemimpin yang suka mengekploitasi alam, pemimpin dan pegawai kerajaan yang korup menguruskan projek-projek tertentu tetapi bala itu datang juga apabila maksiat berleluasa di kalangan masyarakat. Seorang bloggers dari Indonesia turut mengakui dalam tulisannya menyatakan bahawa di Indonesia hampir setiap hari berlaku kecurian, perompakan, kes rogol, dan kisah ketua-ketua jabatan yang gila kuasa. Sementara di jalanan, masyarakat mereka sangat gemar berdemonstrasi dengan melakukan aksi-aksi anarkis yang menjelikkan, dan menjelik-jelikkan antara satu sama lain. Justeru bencana alam yang berlaku di Padang itu ialah sebagai jawapan dari Allah kepada apa yang dilakukan oleh hambaNya. Di Malaysia senarionya juga hampir sama, maka tiada mustahil musibah yang melanda jiran-jiran kita turut terkena kepada kita. Kembalilah manusia kepada kebenaran, kembalilah manusia kepada Tuhan yang Esa. Sesungguhnya masih ada ruang dan masa untuk kita kembali kepadaNya selagi mana kita masih mampu bernafas di alamNya ini.

Apartment Bangi Idaman,
1625

1 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum,

salam ziarah...
teruskan menulis...