BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, October 2, 2009

Yang BERAGAMA pun bukan jaminan?


Beberapa hari lalu, selepas pulang dari bercuti Aidilfitri saya menemani rakan serumah yang bakal berpindah ke rumah baru, kerana beliau baru sahaja membina rumah tangga dengan pilihan hatinya yang kini masih lagi belajar. Sepanjang perjalanan di dalam kereta,saya sempat bergurau dengan beliau berkenaan calon-calon yang harus diteliti sebelum di ‘finalise’ untuk dijadikan calon isteri.

“Zaujah abang amik kos ape di KUIS?” saya memulakan bicara. Bukan mahu tahu sangat latar belakang isterinya itu tetapi sekadar meraikan sahabat yang baru berumah tangga.

“Dia ambil Pengajian Dakwah Usuluddin, diploma aje” jawab beliau merendah diri. Sikap begitu menyebabkan beliau sangat disenangi dan mudah bergaul dengan ramai orang.

“wah, untung la abang. Dapat zaujah ustazah tu… bahagia hidup” gurau saya, sekadar untuk mengusik.

“Hehe… Alhamdulillah. Tapi ustazah pun belum tentu bahagia hidup dik” jawab beliau mendatar. Tanpa sedikit pun riak senyuman. Sedikit bernada serius.

Belum sempat saya bertanya mengapa, beliau menambah lagi, “ciri BERAGAMA yang Rasulullah SAW telah sandarkan itu begitu luas konteksnya. Yang BERAGAMA itu tak semestinya dia ada kelulusan agama.”

Kali ini helah saya menjadi, sekadar mahu menghangatkan dan membuka ruang untuk berbicara dan berkongsi sesuautu. Saya menjawab lagi, “ha’ah la kan, ada seorang ustazah kat Malaysia ni lulusan PhD dalam lulusan agama, tapi boleh pulak nak lawan hukum Allah. Tapi ada seorang ustaz tu lulusan diploma Teknologi Makanan aje, tapi dia punya pikir agama dahsyat. Futuristik. Buku-buku tulisan dia semua meletup, saya pun antara followers dia.”

“ada beza antara orang yang TAHU agama dengan orang yang FAHAM agama. Orang yang TAHU agama belum tentu FAHAM agama, tapi yang FAHAM agama insyaAllah TAHU agama,” beliau menambah lagi.

“ana pernah baca satu artikel kat blog ustaz Hasrizal, bagi dia pula… yang BERAGAMA itu mesti FAHAM BERAGAMA dan MAHU BERAGAMA. Bukan sekadar TAHU AGAMA, kerana ramai juga dikalangan mereka yang masih kurang jelas FAHAM AGAMANYA.” Aku menambah sebagai tanda setuju.

“Paling penting ialah nta mesti ada‘perasaan’ dengan bakal nta tu. Kadangkala manusia terlalu jumud bila berbicara soal yang BERAGAMA, terlalu ‘lurus’ fikirnya. Asal BERAGAMA aje kira okey aje, yang lain tak tengok terus. Soal jodoh ni terlalu misteri untuk difikirkan, kerna semuanya telah ditetapkan Allah sebelum kita lahir lagi. Sehebat mana pun perancangan kita, perangan ALLAH lagi MAHA HEBAT” dia perluaskan lagi konsep beragama, sambil matanya tetap fokus kepada pemanduan, terus membelok kea rah Bukit Mahkota.

Akhirnya masing-masing terdiam, sahabat saya terus fokus kepada pemanduannya. Saya masih lagi melihat-lihat blok-blok bangunan di sekitar taman tersebut, sambil di kepala memikirkan tentang diri sendiri. Mana mungkin aku sudah mampu mendabik dada bangga dengan mungkin bakal memiliki seseorang yang akan memakai title ‘ustazah’. Mudah-mudahan dialah yang terbaik untukku. Sesungguhnya Allah itu maha Mengetahui tiap-tiap yang ada pada hati hamba-hambaNya.

Bandar Putera Mahkota,
1210

0 comments: