BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, October 24, 2009

Blog yang semakin berhabuk...


Kali ini betul-betul tercabar rasa nilai istiqamah. Bukan senang rupanya nak konsisten menulis. Dalam keadaan yang tidaklah begitu sibuk mana, tetapi kadang-kadang rasa MAMPU untuk menulis itu juga terhalang. Ada sahaja halangan, kadangkala dalam satu hari terlalu banyak yang ingin dikongsikan sehingga terpaksa pilih mana satu tajuk yang hendak di'blog'kan. Kadangkala pula sehingga berminggu-minggu pun tiada apa yang hendak ditulis. Inilah salah satu cabaran dalam menulis.

Kalau saya boleh pinjamkan kata-kata A Samad Said; ketika ditanya oleh Faisal Tehrani apakah tips-tips berguna untuk jadi penulis? dan beliau berkata jika mahu menulis tips 1=membaca, tips 2=membaca, tips 3 =membaca, tips 4=membaca dan tips 5=menulis. Maka sebenarnya jika mahu menulis mesti banyak membaca, baru ada idea untuk ditulis. Baru ada rasa passion untuk menulis.

Siang tadi baru selesai program TOT (Traning of Trainers) II, dengan Ust Hasrizal Abd Jamil sebagai moderator program. Wah sudah lama tidak merasa se'letih' ini. Sejak terjun ke alam pekerjaan ini memang agak kurang untuk ke program-program ilmiah, walaupun hakikatnya di Bangi ini cukup bersepah kuliah-kuliah agama. Pengisian ustaz tadi memang cukup bermakna, cuma sayang bila dah ditugas sebagai urusetia maka tak banyak yang boleh dikutip tetapi saya kira sudah memadai. Teori ustaz yang begitu popular, ERTI HIDUP PADA MEMBERI cukup-cukup ditanam kepada para peserta tadi. Dan secara jujurnya beberapa penjelasan ustaz tadi dah banyak membantu merungkaikan beberapa persoalan yang selama ini dipendam, yang selama ini tidak boleh dijawab oleh YDP PMI, yang tak boleh dijawab oleh TP Lajnah, yang tidak boleh dijawab oleh para ustaz dan imam Masjid Al-Khalid Malik, tetapi akhirnya jawapan itu hadir di dalam Perpustakaan Daerah Hulu Langat ini. Subhanallah, rasa seperti dilahirkan semula. Begitu banyak kesilapan dan ketidak matangan saya selama beberapa tahun ini.

Harapan saya selepas ini hanya satu, agar selepas ini akan terus gigih menulis. Setelah beberapa bulan dikorbankan untuk KarnaDya Solutions, semata-mata mahu belajar untuk menulis. Moga selepas ini akan terus untuk mencetuskan sesuatu.

Kata-kata terakhir oleh Ustaz Hasrizal tadi, " MEMBERILAH selagi masih mampu untuk MEMBERI di dunia ini, kerana di akhirat nanti anda hanya akan mampu untuk MENERIMA. MEMBERI dengan syarat ikhlas dan dengan kasih sayang"

Rest Twenty Three, Kajang
2145

5 comments:

MUHAMMAD ASHRAF MOHD SALLEH said...

jawapan yang tidak mampu diberi oleh YDP PMI?
hehe
maaf akhi..
ana tidak semantop ust Hasrizal

ihsan said...

Assalamualaikum.. best la dgr crita hg dok bangi.. bnyak prgrm..

Farid. A said...

Ashraf: ala nta jgn terasa pula, umum sangat YDP PMI tu..PMIUSM ke..PMIUM ke..:-)

Ihsan: Ehem...ehem i know what you did last raya...hehe

DIKTATOR_MEDIA said...

Salam ziarah & salam taaruf buat semua jwa2 daie dari UM.Jmput ke blog ana n mohon tnjuk ajar ya. sama2 kita lebarkan jaringan dkwah~

boundaries said...

memang betul farid....akak bukan aje berhabuk dah bersawang dah...tengah tunggu anai-anai wat rumah jer...