BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, November 13, 2008

DUNIA yang semakin mengasak


Alhamdulillah, di petang jumaat yang agak dingin ini masih sempat diberi keizinan untuk mencoretkan sesuatu. Mahu lari sebentar dari memikirkan soal kerja. ya, kerja. Kerja yang selama ini telah mula mengisi masa senangku atas nama ingin mencari wang, dan juga konon-kononnya ingin mendapatkan ilmu dalam garak kerja dalam NGO. Apapun retoriknya, sedikit sebanyak telah mengikis sedikit ketenangan. Duduk di masjid tengah hari tadi terasa begitu indah, biarpun khatib warga emas itu hanya membaca khutbah. bukannya memberi khutbah. Kadangkala teringat tika saat indah di bulan ramadhan, aku cukup hampir denganNya. Setidak-tidaknya aku merasa cukup bahagia dan indah biarpun sejauh mana pun aku dan Dia. Hanya Allah yang tahu. Aku masih ingat ketika berada dalam kumpulan usrah Akhi Azhar (Hizbur-Tahrir), sekiranya beliau (naqib) menyemak mutarabi amal kami disaat ini pastu aku yang paling korup. Banyak 'waktu2 dating' aku dirampas oleh dunia tanpa ku sedari. Ya Allah, aku pasti detik ini pasti berakhir. Kembalilah mendampingi daku, kerna aku hanyalah seorang hamba.

Firman Allah dalam kitab suci-Nya Yang Maha Agung; maksudnya:

“...Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahan dan pangkat kebesaran) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang yang terpedaya.(Q.s. Ali Imran: 185).

0 comments: