BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, June 22, 2009

LCW harus terima kasih pada Chen Jin

Lee Chong Wei memeluk erat Taufik Hidayat, seolah mahu mahu berkongsi betapa kemenangan ini cukup bermakna selepas tewas awal di Terbuka Singapura minggu lepas.
Chen Jin, yang menewaskan Lin Dan pada pertarungan suku akhir

Kelmarin aku sempat menonton perlawanan akhir Badminton Terbuka Jakarta secara langsung dari TV1. Kerana ketinggalan beberapa hari dengan perkembangan berita, aku sedikit terkejut bila melihat bukannya Chen Jin di final... tetapi Lee Chong Wei (LCW); berdepan dengan pemain tuan rumah, Taufik hidayat. Berita terakhir yang sempat aku ikuti ialah LCW akan bertemu Lin Dan sekiranya menang di suku akhir. Manakala Taufik akan bertemu Peter Gade di suku akhir. Aku mencongak sendirian. Pasti Chen Jin telah menewaskan Lin Dan di suku akhir, menyebabkan LCW 'mudah' menewaskan Chen Jin di semi-final. Memang mudah pun. LCW telah mengalahkan Chen Jin dengan straight set, cuma aku xpasti kiraan matanya. Yang pasti, LCW bukanlah sukar untuk merangkul juara untuk setiap kejohanan kecuali jika LIN DAN tidak di final.
Ketiadaan Lin Dan di aksi akhir kerana telah ditewaskan Chen Jin merupakan "rahmat" bagi LCW. Kekuatan Lin Dan dan LCW sebenarnya seimbang, malah berani untuk saya katakan LCW cukup kuat untuk kalahkan Lin Dan. LCW hanya tewas psikologi dengan Lin Dan. Sekiranya Chen Jin memberi laluan kepada LD, pasti LCW tewas di akhir semifinal.
Bukanlah untuk menafikan kehebatan LD. LD memiliki pakej seorang pemain badminton kelas dunia yang tersendiri. Pergerakannya pantas, smash tajam dan kekuatan fizikal yang mantap. Namun LCW juga mempunyai kelas tersendiri. Pertahanan LCW merupakan yang terbaik di dunia kini, kepantasannya jua sukar ditandingi. Namun seolah2 ada 'badi' antara LCW dan LD.
Apapun tahniah untuk Lee Chong Wei kerana berjaya merangkul kejayaan kedua Super Series tahun ini.

0 comments: